Saturday, August 23, 2014

Κώδικας για τις ρυθμίσεις δανείων

Κώδικας για τις ρυθμίσεις δανείων

Τη σταθερή απόφασή του για την προστασία της πρώτης κατοικίας για τα μικρά και μεσαία νοικοκυριά επισήμανε, χθες, αντιπροσωπεία του ΠΑΣΟΚ στον διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος κατά τη συνάντησή τους που αφορούσε τον Κώδικα Δεοντολογίας των τραπεζών και των δανειοληπτών που θα παρουσιαστεί τη Δευτέρα από την ΤτΕ.

Αντιπροσωπεία του ΠΑΣΟΚ συζήτησε με τον Γ. Στουρνάρα (στη φωτογραφία με τον Φ. Σαχινίδη που συμμετείχε στη σύσκεψη) τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα νοικοκυριά και οι επιχειρηματίες με τα δάνεια
Αντιπροσωπεία του ΠΑΣΟΚ συζήτησε με τον Γ. Στουρνάρα (στη φωτογραφία με τον Φ. Σαχινίδη που συμμετείχε στη σύσκεψη) τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα νοικοκυριά και οι επιχειρηματίες με τα δάνεια
Ειδικότερα, οι βουλευτές Φίλιππος Σαχινίδης, Θάνος Μωραΐτης, Χρήστος Πρωτόπαπας και Δημήτρης Καρύδης συνάντησαν τον κ. Στουρνάρα και συζήτησαν τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τόσο τα νοικοκυριά όσο και η επιχειρηματική κοινότητα. Οι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ ζήτησαν από τον διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος, τον κ. Γ. Στουρνάρα, να υπάρξει ευνοϊκή ρύθμιση ώστε να μη γίνουν αδικίες και χάσουν τις κατοικίες τους τα νοικοκυριά που πραγματικά βρίσκονται σε δύσκολη οικονομική κατάσταση λόγω της κρίσης.
Μετά την ολοκλήρωση της διαβούλευσης του νέου Κώδικα Δεοντολογίας που αφορά τη συμπεριφορά τόσο των τραπεζών όσο και των δανειοληπτών και την ενσωμάτωση των αλλαγών που απαιτήθηκαν, ο κ. Στουρνάρας θα παρουσιάσει τον νέο Κώδικα την ερχόμενη Δευτέρα, ενώ η εφαρμογή του ξεκινά από την 1η Ιανουαρίου του 2015.
Η ίδια αντιπροσωπεία του ΠΑΣΟΚ θα πραγματοποιήσει συνάντηση την Τρίτη και με τον Νίκο Δένδια, ο οποίος θα τους παρουσιάσει το προσχέδιο ρύθμισης επιχειρηματικών δανείων.
Το τοπίο για τους δανειολήπτες αλλάζει. Το πλαίσιο που θεσμοθετείται θα περιλαμβάνει αντικειμενικούς κανόνες για όλες τις κατηγορίες δανειοληπτών, σύμφωνα με τους οποίους θα ρυθμίζονται τα δάνεια.
Με το νέο καθεστώς ρυθμίσεων, οι δανειολήπτες που έχουν πραγματικό πρόβλημα θα διασώζουν τα ακίνητά τους, ενώ οι υπόλοιποι θα αναγκαστούν να πληρώσουν.
Δύο είναι οι βραχίονες που θα κρίνουν τις υποχρεώσεις των τραπεζών και των δανειοληπτών.
Ο πρώτος είναι ο «Κώδικας Δεοντολογίας», ο οποίος καταρτίστηκε σύμφωνα με διεθνείς πρακτικές. Στον «Κώδικα» περιγράφεται ένα λεπτομερές και ολοκληρωμένο πακέτο αρχών που βήμα προς βήμα ορίζει το τι θα πρέπει να κάνουν οι δύο πλευρές -οι τράπεζες και οι δανειολήπτες- για την αντιμετώπιση του προβλήματος.
Περιλαμβάνει δηλαδή τις υποχρεώσεις κάθε πλευράς, τις προθεσμίες και την ενημέρωση που θα πρέπει να έχουν οι δανειολήπτες και οι τράπεζες έτσι ώστε να αξιολογούνται σωστά οι κίνδυνοι και η ικανότητα αποπληρωμής κάθε δανειολήπτη, είτε πρόκειται για φυσικό πρόσωπο είτε για επαγγελματία ή επιχείρηση, έτσι ώστε να επιδιώκεται η εξεύρεση καταλληλότερης λύσης όσον αφορά τη ρύθμιση συγκεκριμένης περίπτωσης.
Στόχος είναι και η τράπεζα να λειτουργεί με ένα συγκεκριμένο πλαίσιο ως προς τη συμπεριφορά της στον δανειολήπτη που βρίσκεται στο... κόκκινο, και από την άλλη να συνεργάζεται απόλυτα ο δανειολήπτης με την τράπεζα, παρέχοντας εγκαίρως όλες τις απαραίτητες πληροφορίες ώστε να συμφωνηθεί μία εφικτή λύση προς το συμφέρον και των δύο πλευρών.
Ο δεύτερος βραχίονας είναι οι ελάχιστες δαπάνες διαβίωσης που θα καθοριστούν από το κυβερνητικό συμβούλιο διαχείρισης ιδιωτικού χρέους και θα εκπονηθούν περί τις 15 Απριλίου για δημόσια διαβούλευση. Οι ελάχιστες δαπάνες διαβίωσης θα αποτελέσουν το «διαβατήριο» στο νέο καθεστώς ρυθμίσεων και πάντα σε συνδυασμό με το εισοδηματικό κριτήριο, το περιουσιακό και την έκθεση σε δανεισμό θα καθορίζεται η ελάχιστη δόση ενός ή περισσότερων δανείων, αφού έχει προηγηθεί η τήρηση των υποχρεώσεων του δανειολήπτη και της τράπεζας, οι οποίες περιγράφονται στον «Κώδικα Δεοντολογίας».
Στοιχεία
Τα συν του Κώδικα Δεοντολογίας
  • Ανοιχτή επικοινωνία και στις δύο πλευρές: και οι τράπεζες θα έχουν μια ακτινογραφία της κατάστασης του δανειολήπτη για να του προτείνουν την κατάλληλη λύση.
  • Ο δανειολήπτης θα γνωρίζει ότι οι τράπεζες θα λειτουργούν κάτω από ένα συγκεκριμένο πλαίσιο για να τον διευκολύνουν.
  • Ο δανειολήπτης, αν διαπιστώσει ότι καταστρατηγούνται οι κανόνες, θα μπορεί τεκμηριωμένα και επιτόπου να απευθύνεται στον Συνήγορο του Καταναλωτή.
  • Ολα θα είναι καταγεγραμμένα ηλεκτρονικά.
  • σαφή χρονοδιαγράμματα τήρησης.
  • Με σαφή χρόνο επικοινωνίας των τραπεζών με τον δανειολήπτη με το που ξεκινήσει το πρόβλημα.
  • Με τυποποιημένο έγγραφο πρότασης της τράπεζας
  • Με τυποποιημένη αιτιολόγηση από την τράπεζα γιατί δεν μπορεί να γίνουν/ δεν συμφέρουν άλλες μορφές ρυθμίσεων
  • Οι ενήμεροι θα μπορούν να ενημερώνουν προληπτικά τις τράπεζες ότι σύντομα δεν θα είναι συνεπείς και εγκαίρως να βρίσκουν μια λύση
Ελένη Κομίνη

No comments:

Post a Comment