Tuesday, August 19, 2014

«Ένα νέο πλαίσιο για την ενίσχυση του Κράτους Δικαίου» 19/08/2014

ΕΝΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ ΘΕΜΑ ΓΙΑ ΤΑ ΘΕΣΜΙΚΑ ΟΡΓΑΝΑ ΤΗΣ ΕΕ«Ένα νέο πλαίσιο για την ενίσχυση του Κράτους Δικαίου»
19/08/2014
Γράφει η Μαρίνα Κουρμπέλα
«Ένα νέο πλαίσιο για την ενίσχυση του Κράτους Δικαίου» προωθεί η Ευρωπαϊκή Ένωση, με  πρωτοβουλία της Δανίας, της Φινλανδίας, της Γερμανίας και των Κάτω Χωρών για νέο, αποτελεσματικότερο μηχανισμό για τη διασφάλιση των θεμελιωδών ελευθεριών στα κράτη μέλη, και μετά από αίτημα για την έκδοση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή σχετικής ανακοίνωσης. 
Το θέμα είναι ένα από τα πολύ σημαντικά και μεγάλα θέματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με το οποίο ασχολήθηκε η Ελληνική Προεδρία το εξάμηνο, που πέρασε, και  το προωθεί συστηματικά η σημερινή Ιταλική Προεδρία του Συμβουλίου της ΕΕ. 
Σημειώνεται, πως σύμφωναμ με τα προβλεπόμενα,στην ανακοινωση της Επιτροπής, στο νέο πλαίσιο για την ενίσχυση του Κράτους Δικαίου, η μη συμόρφωση ενός κράτους μέλους προς τις προβλεπόμενες στη Συνθήκη υποχρεώσεις του μπορεί να οδηγήσει,  «στην αναστολή ορισμένων δικαιωμάτων τα οποία απορρέουν από την εφαρμογή των Συνθηκών ως προς το εν λόγω κράτος μέλος συμπεριλαμβανομένων των δικαιωμάτων ψήφου του αντιπροσώπου της κυβέρνησης αυτού του κράτους μέλους στο Συμβούλιο»
Επισημάνσεις Μπαρόζο
Η Επιτροπή θα εκδώσει ανακοίνωση σχετικά με το θέμα αυτό, είχε πεί  ο Πρόεδρος της Επιτροπής κ. Μπαρόζο, στην ομιλία του για την κατάσταση της Ένωσης που εκφώνησε τον Σεπτέμβριο του 2013,όπως και έγινε.
Πιστεύω, τόνισε, ότι πρόκειται για μία συζήτηση καίριας σημασίας για την ιδέα της Ευρώπης. Αυτό δεν σημαίνει, διευκρίνισε, ότι η εθνική κυριαρχία ή η δημοκρατία περιορίζονται. Ωστόσο, χρειαζόμαστε ένα σταθερό ευρωπαϊκό σύστημα που να επηρεάζει την εξίσωση όταν διακυβεύονται βασικές κοινές αρχές.
Υπάρχουν ορισμένες μη διαπραγματεύσιμες αξίες που η ΕΕ και τα κράτη μέλη της πρέπει να υποστηρίζουν αξίες, των οποίων η Επιτροπή έχει την υποχρέωση να υπεραμυνθεί και πάντα θα υπεραμύνεται.
Κατά την Επιτροπή, τα διαφορετικά συντάγματα και δικαστικά συστήματα των κρατών μελών της ΕΕ είναι, καταρχήν, άρτια σχεδιασμένα και εξοπλισμένα ώστε να προστατεύουν τους πολίτες από κάθε ενδεχόμενη απειλή κατά του κράτους δικαίου. Ωστόσο, πρόσφατα γεγονότα που σημειώθηκαν σε ορισμένα κράτη μέλη κατέδειξαν ότι η έλλειψη σεβασμού του κράτους δικαίου και, κατ’ επέκταση, η μη τήρηση των θεμελιωδών αξιών στην προστασία των οποίων αποσκοπεί το κράτος δικαίου μπορούν να προκαλέσουν έντονη ανησυχία. Κατά τη διάρκεια των γεγονότων αυτών διατυπώθηκε από τους πολίτες ένα σαφές αίτημα προς την ΕΕ γενικότερα, και προς την Επιτροπή ειδικότερα, για ανάληψη δράσης, το οποίο απέφερε καρπούς
Σημειώνεται, επίσης, ότι στην υψηλού επιπέδου διάσκεψη σχετικά με το μέλλον της δικαιοσύνης στην ΕΕ «Assises de la Justice» τον Νοέμβριο του 2013, στην οποία συμμετείχαν πάνω από 600 φορείς και ενδιαφερόμενα μέρη, μία συνεδρίαση ήταν ειδικά αφιερωμένη στο θέμα «Προς έναν νέο μηχανισμό για το κράτος δικαίου».  Η ανταπόκριση στην πρόσκληση για υποβολή ιδεών, που διοργανώθηκε πριν και μετά τη διάσκεψη, ήταν μεγάλη και συγκεντρώθηκαν πολλές γραπτές εισηγήσεις. 
Πάντως, οι συζητήσεις στο Συμβούλιο Υπουργών, σχετικά με το θέμα, δε χαρακτηρίζονται, σύμφωνα με πληροφορίες, από ήπιους τόνους και πλήρη συμφωνία μεταξύ των κρατών μελών, με την Ουγγρική πλευρά να δυσφορεί, όταν υπονοούμενα σχετικά με κράτος Δικαίου «φωτογραφίζουν»  πρόσφατα γεγονότα, στην ίδια χώρα, που προκάλεσαν αντιδράσεις σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Πως θα λειτουργεί το νέο πλαίσο για το κράτος δικαιου 
Σκοπός του πλαισίου είναι να διευκολύνεται η Επιτροπή στην εξεύρεση λύσης από κοινού με το ενδιαφερόμενο κράτος μέλος προκειμένου να προλαμβάνεται η εμφάνιση συστημικής απειλής κατά του κράτους δικαίου στο εν λόγω κράτος μέλος, η οποία θα μπορούσε να εξελιχθεί σε «σαφή κίνδυνο σοβαρής παραβίασης» κατά την έννοια του άρθρου 7 της ΣΕΕ και για την αντιμετώπιση του οποίου θα απαιτούνταν η ενεργοποίηση των μηχανισμών που προβλέπονται στο εν λόγω άρθρο.
Προκειμένου να διασφαλιστεί η ισότητα των κρατών μελών, το πλαίσιο θα εφαρμόζεται με τον ίδιο τρόπο σε όλα τα κράτη μέλη και θα λειτουργεί με βάση τα ίδια κριτήρια αναφοράς ως προς το τι συνιστά συστημική απειλή κατά του κράτους δικαίου.
Πότε θα ενεργοποιείται το νέο πλαίσιο
Το πλαίσιο θα ενεργοποιείται σε καταστάσεις κατά τις οποίες οι αρχές ενός κράτους μέλους λαμβάνουν μέτρα ή ανέχονται καταστάσεις οι οποίες είναι πιθανό να επηρεάζουν αρνητικά και συστηματικά την ακεραιότητα, τη σταθερότητα ή την εύρυθμη λειτουργία των θεσμών και των μηχανισμών διασφάλισης που έχουν θεσπιστεί σε εθνικό επίπεδο για την προστασία του κράτους δικαίου.
Το νέο πλαίσιο της ΕΕ δεν έχει σχεδιαστεί για να ενεργοποιείται σε περιπτώσεις μεμονωμένων παραβιάσεων των θεμελιωδών δικαιωμάτων ή σε περιπτώσεις δικαστικής πλάνης. Οι περιπτώσεις αυτές μπορούν και θα πρέπει να αντιμετωπίζονται από τα εθνικά δικαστικά συστήματα, καθώς και στο πλαίσιο των μηχανισμών ελέγχου που έχουν καθιερωθεί δυνάμει της Ευρωπαϊκής Σύμβασης των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, συμβαλλόμενα μέρη της οποίας είναι όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ.
Ο κύριος στόχος του πλαισίου είναι να αντιμετωπιστούν απειλές κατά του κράτους δικαίου που έχουν συστημικό χαρακτήρα
Πρέπει να υφίσταται απειλή για την πολιτική, θεσμική και/ή έννομη τάξη ενός κράτους μέλους, τη συνταγματική δομή του, τη διάκριση των εξουσιών, την ανεξαρτησία ή αμεροληψία του δικαστικού σώματος, ή του συστήματος δικαστικού ελέγχου, συμπεριλαμβανομένων των συνταγματικών δικαστηρίων, όπου υφίστανται, για παράδειγμα ως αποτέλεσμα της έγκρισης νέων μέτρων ή ευρέως διαδεδομένων πρακτικών των δημοσίων αρχών και της έλλειψης εγχώριων μέσων προσφυγής. Το πλαίσιο θα ενεργοποιείται όταν οι εθνικές «ασφαλιστικές δικλείδες για το κράτος δικαίου» δεν διαφαίνονται ικανές να αντιμετωπίσουν αποτελεσματικά τις απειλές αυτές
Το πλαίσιο ως διαδικασία τριών σταδίων 
Στις περιπτώσεις όπου υπάρχουν σαφείς ενδείξεις για την ύπαρξη συστημικής απειλής κατά του κράτους δικαίου σε ένα κράτος μέλος, η Επιτροπή θα κινεί διαρθρωμένη διαδικασία ανταλλαγών με το εν λόγω κράτος μέλος. Η διαδικασία βασίζεται στις ακόλουθες αρχές:
- εστίαση στην εξεύρεση λύσης μέσω διαλόγου με το ενδιαφερόμενο κράτος μέλος 
- διασφάλιση αντικειμενικής και διεξοδικής αξιολόγησης της εν λόγω κατάστασης• 
- τήρηση της αρχής της ίσης μεταχείρισης των κρατών μελών•
- υπόδειξη άμεσων και συγκεκριμένων δράσεων οι οποίες μπορούν να αναληφθούν για την αντιμετώπιση της συστημικής απειλής και την αποφυγή της χρήσης των μηχανισμών του άρθρου 7 της ΣΕΕ.
Η διαδικασία αποτελείται, κατά κανόνα, από τρία στάδια:
-αξιολόγηση της Επιτροπής
- σύσταση της Επιτροπής και

-συνέχεια που δίδεται στη σύσταση.
1) Αξιολόγηση της Επιτροπής
Η Επιτροπή θα συλλέγει και θα εξετάζει όλες τις σχετικές πληροφορίες και θα αξιολογεί κατά πόσον υφίστανται σαφείς ενδείξεις συστημικής απειλής κατά του κράτους δικαίου, όπως περιγράφεται ανωτέρω. Η αξιολόγηση αυτή μπορεί να βασίζεται σε ενδείξεις που λαμβάνονται από διαθέσιμες πηγές και αναγνωρισμένα θεσμικά όργανα, συμπεριλαμβανομένων κυρίως των οργάνων του Συμβουλίου της Ευρώπης και του Οργανισμού Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης .
Εάν, ως αποτέλεσμα αυτής της προκαταρκτικής αξιολόγησης, η Επιτροπή είναι της άποψης ότι υφίσταται πράγματι κατάσταση που συνιστά συστημική απειλή κατά του κράτους δικαίου, θα ξεκινά διάλογο με το εμπλεκόμενο κράτος μέλος, αποστέλλοντας «γνωμοδότηση για το κράτος δικαίου» και τεκμηριώνοντας τις ανησυχίες της, παρέχοντας παράλληλα στο κράτος μέλος τη δυνατότητα να απαντήσει. Η γνωμοδότηση μπορεί να είναι αποτέλεσμα ανταλλαγής επιστολών και διεξαγωγής συναντήσεων με τις αρμόδιες αρχές και, κατά περίπτωση, να ακολουθείται από περαιτέρω ανταλλαγές. 
Η Επιτροπή αναμένει ότι το εμπλεκόμενο κράτος μέλος θα συνεργάζεται καθ’ όλη τη διάρκεια της διαδικασίας και δεν θα προβεί στην έγκριση αμετάκλητου μέτρου σε σχέση με ζητήματα που εγείρει η Επιτροπή εν αναμονή της αξιολόγησης της τελευταίας, σύμφωνα με το καθήκον της καλόπιστης συνεργασίας που ορίζεται στο άρθρο 4 παράγραφος 3 της ΣΕΕ.  Η μη συνεργασία του κράτους μέλους κατά τη διεξαγωγή της διαδικασίας αυτής, ή η παρακώλυση της εν λόγω διαδικασίας, θα συνιστά στοιχείο που θα λαμβάνεται υπόψη κατά την αξιολόγηση της σοβαρότητας της απειλής.
Σε αυτό το στάδιο της διαδικασίας, ενώ η έναρξη της αξιολόγησης της Επιτροπής και η αποστολή της γνωμοδότησής της θα δημοσιοποιείται από την Επιτροπή, το περιεχόμενο των ανταλλαγών με το ενδιαφερόμενο κράτος μέλος θα παραμένει, κατά κανόνα, εμπιστευτικό, προκειμένου να διευκολύνεται η ταχεία εξεύρεση λύσης. 
2) Η σύσταση της Επιτροπής
Στο δεύτερο στάδιο, εκτός εάν το ζήτημα έχει εν τω μεταξύ επιλυθεί ικανοποιητικά, η Επιτροπή θα εκδίδει «σύσταση για το κράτος δικαίου», την οποία θα απευθύνει στο εμπλεκόμενο κράτος μέλος εάν διαπιστώσει ότι υπάρχουν αντικειμενικά στοιχεία για την ύπαρξη συστημικής απειλής και ότι οι αρχές του εν λόγω κράτους μέλους δεν αναλαμβάνουν επαρκή δράση για την αντιμετώπισή της. 
Στη σύστασή της η Επιτροπή θα αναφέρει σαφώς τους λόγους για τις ανησυχίες της και θα συστήνει στο κράτος μέλος να προβεί σε ενέργειες για την επίλυση των προβλημάτων που έχουν εντοπιστεί εντός προκαθορισμένου χρονικού διαστήματος και να ενημερώσει την Επιτροπή για τα μέτρα που λαμβάνει για τον σκοπό αυτό. Κατά περίπτωση, η σύσταση μπορεί να περιλαμβάνει συγκεκριμένες υποδείξεις σχετικά με τρόπους και μέτρα για την αντιμετώπιση της κατάστασης.
Η αξιολόγηση και τα συμπεράσματα της Επιτροπής θα βασίζονται στα αποτελέσματα του διαλόγου με το εμπλεκόμενο κράτος μέλος, καθώς και σε τυχόν συμπληρωματικά αποδεικτικά στοιχεία επί των οποίων το κράτος μέλος θα πρέπει να έχει προηγουμένως τοποθετηθεί. 
Η αποστολή της σύστασης αυτής και το βασικό της περιεχόμενο θα δημοσιοποιούνται από την Επιτροπή. 
3) Συνέχεια που δίδεται στη σύσταση της Επιτροπής 
Στο τρίτο στάδιο, η Επιτροπή θα παρακολουθεί τη συνέχεια που δίδει το ενδιαφερόμενο κράτος μέλος στη σύσταση που του έχει απευθύνει. Η παρακολούθηση αυτή μπορεί να βασίζεται σε περαιτέρω ανταλλαγές με το ενδιαφερόμενο κράτος μέλος και θα μπορούσε, για παράδειγμα, να εστιάζει στο κατά πόσον εξακολουθούν να ασκούνται ορισμένες πρακτικές που εγείρουν ανησυχίες ή στον τρόπο με τον οποίο το κράτος μέλος υλοποιεί τις δεσμεύσεις που έχει αναλάβει στο μεταξύ για την αντιμετώπιση της κατάστασης.
Εάν δεν δοθεί ικανοποιητική συνέχεια στη σύσταση από το ενδιαφερόμενο κράτος μέλος εντός του προκαθορισμένου χρονικού περιθωρίου, η Επιτροπή θα αξιολογεί την πιθανότητα ενεργοποίησης ενός εκ των μηχανισμών που προβλέπονται στο άρθρο 7 της ΣΕΕ .
Σημειώνεται, πως το άρθρο 7 της Συνθήκης προβλέπει, ότι «Το Συμβούλιο δύναται,βάσει αιτιολογημένης προτάσεως του ενός τρίτου των κρατών μελών,του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου ή της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αποφασίζοντας με την πλειοψηφία των τεσσάρων πέμπτων των μελών του και κατόπιν της έγκρισης του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου να διαπιστώσει την ύπαρξη σαφούς κινδύνου σοβαρής παραβίασης από κράτος μέλος των αξιών του άρθρου2 ).
Το Συμβούλιο, προτού προβεί στη διαπίστωση αυτή ακούει το εν λόγω κράτος μέλος και δύναται ,αποφασίζοντας με την ίδια διαδικασία, να του απευθύνει συστάσεις. Το Συμβούλιο επαληθεύει τακτικά ότι εξακολουθούν να ισχύουν οι λόγοι που οδήγησαν στη διαπίστωση αυτή.
2.Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, αποφασίζοντας ομόφωνα μετά από πρόταση του ενός τρίτου των κρατών μελών ή της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και αφού λάβει την έγκριση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου δύναται να διαπιστώσει την ύπαρξη σοβαρής και διαρκούς παραβίασης από κράτος μέλος των αξιών του άρθρου 2,.αφού καλέσει το εν λόγω κράτος μέλος να υποβάλει τις παρατηρήσεις του.

3.Εφόσον γίνει η αναφερόμενη στην παράγραφο 2διαπίστωση το Συμβούλιο δύναται να αποφασίζει με ειδική πλειοψηφία, την αναστολή ορισμένων δικαιωμάτων τα οποία απορρέουν από την εφαρμογή των Συνθηκών ως προς το εν λόγω κράτος μέλος συμπεριλαμβανομένων των δικαιωμάτων ψήφου του αντιπροσώπου της κυβέρνησης αυτού του κράτους μέλους στο Συμβούλιο. Ενεργώντας καταυτόν τον τρόπο, το Συμβούλιο λαμβάνει υπόψη τις πιθανές συνέπειες μιας τέτοιας αναστολής στα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις φυσικών και νομικών προσώπων.

Οι υποχρεώσεις του εν λόγω κράτους μέλους δυνάμει των Συνθηκών ,εξακολουθούν, εντούτοις να δεσμεύουν αυτό το κράτος μέλος.

4.Το Συμβούλιο δύναται να αποφασίσει εν συνεχεία, με ειδική πλειοψηφία να μεταβάλει ή να ανακαλέσει μέτρα που έχουν ληφθεί σύμφωνα με την παράγραφο 3,ανάλογα με τις μεταβολές της καταστάσεως η οποία οδήγησε στην επιβολή τους.

5. Ο τρόπος ψηφοφορίας που για τους σκοπούς του παρόντος άρθρο,εφαρμόζεται στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο,στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο και στο Συμβούλιο καθορίζεται στο άρθρο 354 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ενωσης.
Το άρθρο 2 της Συνθήκης
Το Άρθρο2 προβλέπει, ότι: :Η Ένωση βασίζεται στις αξίες του σεβασμού της ανθρώπινης αξιοπρέπειας,της ελευθερίας, της δημοκρατίας,της ισότητας του κράτους δικαίου,καθώς και του σεβασμού των ανθρώπινων δικαιωμάτων συμπεριλαμβανομένων των δικαιωμάτων των προσώπων που ανήκουν σε μειονότητες.

Οι αξίες αυτές είναι κοινές στα κράτη μέλη εντός κοινωνίας που χαρακτηρίζεται από τον πλουραλισμό,την απαγόρευση των διακρίσεων ,την ανοχή τη δικαιοσύνη την αλληλεγγύη και την ισότητα μεταξύ γυναικών και ανδρών.
Ο ρόλος της Επιτροπής
Όπως αναφέρεται στην  ανακοίνωση , για«Ένα νέο πλαίσιο για την ενίσχυση του Κράτους Δικαίου», η Επιτροπή είναι ο θεματοφύλακας των Συνθηκών και είναι υπεύθυνη να διασφαλίζει τον σεβασμό των αξιών στις οποίες θεμελιώνεται η ΕΕ και να προστατεύει το γενικό συμφέρον της Ένωσης. Πρέπει, ως εκ τούτου, να διαδραματίζει ενεργό ρόλο για τον σκοπό αυτό.

Τον Σεπτέμβριο του 2012 ο Πρόεδρος Barroso, στην ετήσια ομιλία του προς το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο για την κατάσταση της Ένωσης, ανέφερε τα εξής: «Χρειαζόμαστε ένα καλύτερα επεξεργασμένο σύνολο θεσμικών δυνατοτήτων, και όχι απλώς την ευχέρεια επιλογής μεταξύ της “ήπιας ισχύος” της πολιτικής πειθούς και της “πυρηνικής επιλογής” του άρθρου 7 της Συνθήκης». Στην ομιλία του το επόμενο έτος, ανέφερε ότι «η εμπειρία έχει αποδείξει τη χρησιμότητα του ρόλου της Επιτροπής ως ανεξάρτητου και αντικειμενικού κριτή. Θα πρέπει να παγιοποιήσουμε την εν λόγω εμπειρία μέσω ενός γενικότερου πλαισίου […]. Η Επιτροπή θα εκδώσει ανακοίνωση σχετικά με το θέμα. Πιστεύω ότι πρόκειται για μία συζήτηση καίριας σημασίας για την ιδέα της Ευρώπης».
Τον Ιούνιο του 2013 το Συμβούλιο Δικαιοσύνης και Εσωτερικών Υποθέσεων υπογράμμισε ότι «ο σεβασμός του κράτους δικαίου αποτελεί προϋπόθεση για την προστασία των θεμελιωδών δικαιωμάτων» και κάλεσε την Επιτροπή «να συνεχίσει τον διάλογο, υπό το πνεύμα των Συνθηκών, για την ενδεχόμενη ανάγκη και διαμόρφωση συλλογικής και συστηματικής μεθόδου αντιμετώπισης αυτών των ζητημάτων». Τον Απρίλιο του 2013 διεξήχθη στο Συμβούλιο Γενικών Υποθέσεων σφαιρική συζήτηση επί του θέματος.
Τον Ιούλιο του 2013 το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ζήτησε «να υπάρχει τακτική αξιολόγηση της συνεχούς συμμόρφωσης [των κρατών μελών] προς τις θεμελιώδεις αξίες της Ένωσης και τις απαιτήσεις της δημοκρατίας και του κράτους δικαίου». 
Με βάση την πείρα της Επιτροπής, τον διοργανικό διάλογο και ευρείες διαβουλεύσεις , η Επιτροπή ορίζει ένα νέο πλαίσιο για την αποτελεσματική και συνεκτική προστασία του κράτους δικαίου σε όλα τα κράτη μέλη. Το πλαίσιο αυτό αποσκοπεί στην αντιμετώπιση και την επίλυση καταστάσεων που εγκυμονούν συστημικές απειλές κατά του κράτους δικαίου. 
Μέσω του πλαισίου επιδιώκεται οι μελλοντικές απειλές κατά του κράτους δικαίου να αντιμετωπίζονται στα κράτη μέλη προτού η κατάσταση φτάσει σε σημείο ώστε να πληρούνται οι προϋποθέσεις για την ενεργοποίηση των μηχανισμών που προβλέπονται στο άρθρο 7 της ΣΕΕ.  Επομένως, σκοπός του είναι να καλύψει ένα κενό. Δεν συνιστά εναλλακτική λύση έναντι των μηχανισμών του άρθρου 7 της ΣΕΕ, αλλά προηγείται και λειτουργεί συμπληρωματικά προς αυτούς. Επιπλέον, δεν θίγει τις εξουσίες της Επιτροπής όσον αφορά την αντιμετώπιση ειδικών καταστάσεων που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του δικαίου της ΕΕ μέσω διαδικασιών επί παραβάσει, δυνάμει του άρθρου 258 της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΣΛΕΕ).
Σε μια ευρύτερη ευρωπαϊκή προοπτική, σκοπός του πλαισίου είναι να συμβάλει στην επίτευξη των στόχων του Συμβουλίου της Ευρώπης, μεταξύ άλλων βασιζόμενο στην εμπειρογνωμοσύνη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη Δημοκρατία μέσω του Δικαίου (Επιτροπή της Βενετίας) .elzoni.gr

No comments:

Post a Comment