Thursday, August 14, 2014

Το ίντερνετ ως όπλο των ακροδεξιών

Το ίντερνετ ως όπλο των ακροδεξιών

Οι ακροδεξιοί φαίνεται να χρησιμοποιούν ολοένα περισσότερα τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για διάδοση καμουφλαρισμένων μηνυμάτων μίσους και υποκίνησης σε βία. Δέκτες τους είναι συχνά οι νέοι.
Το λινκ φαίνεται με την πρώτη ματιά συνηθισμένο. Έχει αναρτηθεί ως βίντεο του youtube στο προφίλ ενός νεαρού στο facebook και φέρει τον τίτλο γνωστής ταινίας του Χόλλυγουντ. Πίσω από τον αθώο τίτλο κρύβονται όμως μηνύματα μίσους της γερμανικής νεοναζιστικής ομάδας «οι αθάνατοι». Ο χρήστης ανακαλύπτει κατά κανόνα με καθυστέρηση το πραγματικό περιεχόμενο της διαδικτυακής παραπομπής, που μπορεί να διαδοθεί αστραπιαία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Αυτό είναι μόνο ένα από τα πολλά παραδείγματα εκμετάλλευσης από μέλη και οπαδούς ακροδεξιών ομάδων των δυνατοτήτων που προσφέρουν μέσα όπως το facebook, το twitter ή το youtube. Όπως εξηγεί ο Τόμας Κρούγκερ, επικεφαλής της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Πολιτικής Αγωγής, «συμβαίνει πολύ συχνά μηνύματα τέτοιου περιεχομένου να μην αναγνωρίζονται ως τέτοια και να μοιράζονται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Έτσι, ακόμη και άτομα που δεν συμμερίζονται καθόλου ακροδεξιές αντιλήψεις, γίνονται ακούσιοι διανομείς.»
Ακροδεξιά βία με χιουμοριστικό περιτύλιγμα
Τα ακροδεξιά μηνύματα κρύβονται συχνά πίσω από χιουμοριστικές εικόνες
Τα ακροδεξιά μηνύματα κρύβονται συχνά πίσω από χιουμοριστικές εικόνες
Αυτοί οι ακούσιοι διανομείς γίνονται μάλιστα ολοένα περισσότεροι, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση με τίτλο «Ακροδεξιά online», την οποία συνέταξαν από κοινού η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Πολιτικής Αγωγής και η οργάνωση jugendschutz.net. Όπως επισημαίνει ο Στέφαν Γκλάζερ, αναπληρωτής διευθυντής της αρμόδιας διαδικτυακής υπηρεσίας που ερευνά περιεχόμενα τα οποία συνιστούν κίνδυνο για τους νέους, «πρώτον, διαπιστώνουμε ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι στο μεταξύ το σημαντικότερο μέσο προπαγάνδας για τους ακροδεξιούς. Πάνω από το 70% των 5.500 επιθεωρήσεων που κάναμε πέρυσι αφορούσαν το facebook, το youtube,το twitter και άλλες υπηρεσίες.»
Σύμφωνα με τον Στέφαν Γκλάζερ, παρατηρούνται δύο κυρίαρχες τάσεις: Από τη μία τα νεοναζιστικά και ακροδεξιά μηνύματα καμουφλαρισμένα πίσω από δημοφιλή και χιουμοριστικά περιεχόμενα με έμφαση στη μόδα ή σε εντυπωσιακές και πολύχρωμες παρουσιάσεις, που αντικαθιστούν τα χοντροκομμένα και απροκάλυπτα συνθήματα. Και από την άλλη μια δραστική αύξηση των βίντεο που υποκινούν σε βία και την επικροτούν. Όπως διευκρινίζει ο κ. Γκλάζερ, «η υποδαύλιση της βίας εναντίον μουσουλμάνων, Εβραίων, Σίντι, Ρομά και ομοφυλοφίλων γίνεται ολοένα συχνότερα όχι με κεκαλυμμένο τρόπο αλλά ανοιχτά.»
Χρηματοδότηση προγραμμάτων κατά της ακροδεξιάς
Η γερμανίδα υπ. Οικογένειας Μανουέλα Σβέσιχ
Η γερμανίδα υπ. Οικογένειας Μανουέλα Σβέσιχ
Η υπουργός Οικογένειας Μανουέλα Σβέσιχ στηρίζει με μια εκστρατεία πρόληψης τη μάχη κατά της ακροδεξιάς διαδικτυακής προπαγάνδας. Όπως δήλωσε η γερμανίδα υπουργός κατά την παρουσίαση της σχετικής έκθεσης την Τρίτη (12.08) στο Βερολίνο: «Το νέο ομοσπονδιακό πρόγραμμα κατά του ακροδεξιού εξτρεμισμού, της βίας και της μισαλλοδοξίας μας δίνει τη δυνατότητα να διασφαλίσουμε οικονομική στήριξη για τουλάχιστον πέντε χρόνια.» Το γερμανικό υπουργείο Οικογένειας θα διαθέσει σχεδόν 30 εκατομ. ευρώ κατά το διάστημα 2015-2019 για τη σύσταση περισσότερων κέντρων προώθησης των δημοκρατικών θεσμών και τη χρηματοδότηση πρότυπων προγραμμάτων καταπολέμησης του ακροδεξιού εξτρεμισμού.
Richard Fuchs / Άρης Καλτιριμτζής   dw de

No comments:

Post a Comment