Saturday, November 5, 2011


Δυναμική είσοδος των Κινέζων στη χρηματοδότηση της ναυτιλίας
 «Καύσιμα» 57 δισ. δολαρίων από ελληνικά και ξένα πιστωτικά ιδρύματα
Του ΝΙκου Μπαρδουνια
Με κεφάλαια άνω των 57 δισ. δολαρίων έχουν χρηματοδοτήσει, ελληνικές και ξένες τράπεζες την ελληνική ναυτιλία τα τελευταία έτη προκειμένου να προχωρήσει στην ανανέωση και επέκταση του στόλου της και να διατηρηθεί στην κορυφή της διεθνούς ναυτιλιακής βιομηχανίας. Σύμφωνα με στοιχεία που περιέχονται σε έρευνα της εταιρείας Petrofin S.A. από τα 57 δισ. δολάρια, τα 15,8 δισ. δολάρια έχουν δοθεί από 12 ελληνικές τράπεζες. Επίσης, βάσει στοιχείων του Κέντρου Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών, από το συνολικό ποσό που έχουν χρηματοδοτήσει οι τράπεζες την ελληνική ναυτιλία, τα 41,8 δισ. δολάρια έχουν δοθεί από δέκα τράπεζες, μεταξύ των οποίων και τέσσερις ελληνικές.
Την ελληνική ναυτιλία, έχουν χρηματοδοτήσει οι ξένες τράπεζες: Royal Bank of Scotland με 12,439 δισ. δολάρια, η Deutsche Schiffsbank με 5,556 δισ. δολάρια, η Credit Suisse με 4,500 δισ. δολάρια, η HSH Nordbank με 3,122 δισ. δολάρια, η DNB Nor με 2,877 δισ. δολάρια και η Deutsche Bank με 2,613 δισ. δολάρια. Μεταξύ των ελληνικών τραπεζών ως «αιμοδότες» της εμπορικής ναυτιλίας εμφανίζονται η Εθνική Τράπεζα με 3,004 δισ. δολάρια, η Emporiki Bank με 2,730 δισ. δολάρια, η Marfin Egnatia Bank με 2,483 δισ. δολάρια, η Alpha Bank με 2,470 δισ. δολάρια, η Tράπεζα Πειραιώς με 2 δισ. δολάρια, η EFG Eurobank με 1,409 δισ. δολάρια, η First Business Bank με 688,663 εκατ. δολ., η Τράπεζα Κύπρου με 376,360 εκατ. δολάρια, η Aegean Baltic με 327,3 εκατ. δολάρια, η T-bank με 110,5 εκατ δολάρια και η Αγροτική Τράπεζα με 66,7 εκατ. δολάρια. Να σημειωθεί ότι η χρηματοδότηση της ναυτιλίας, διεθνώς, από τις τράπεζες ανέρχεται στα 500 δισ. δολάρια. Το συνολικό χαρτοφυλάκιο των 40 πρώτων σε κατάταξη τραπεζών ανέρχεται σε 452 δισ. δολ. Από τις 40 τράπεζες οι 34 είναι ευρωπαϊκές, ενώ οι υπόλοιπες τρεις είναι κινεζικές, οι δύο ιαπωνικές και μία από την Κορέα.
Από κινεζικές τράπεζες
Η αδυναμία των ευρωπαϊκών τραπεζών να συνεχίσουν να στηρίζουν τη ναυτιλία «άνοιξε τον δρόμο» στις κινεζικές για να εισέλθουν στη συγκεκριμένη αγορά και να διεκδικήσουν δικό τους μερίδιο. Κατά τον Γιώργο Ξηραδάκη, διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας ΧRTC, οι κινεζικές τράπεζες έχουν κι έναν επιπλέον λόγο για να επεκταθούν στη ναυτιλιακή χρηματοδότηση: Η Κίνα αποτελεί την πρώτη χώρα στις ναυπηγήσεις πλοίων σε ολόκληρο τον κόσμο με παραγγελίες που ανέρχονται σε 2.876 πλοία (στοιχεία Σεπτεμβρίου 2011) ήτοι το 44% των πλοίων που χτίζονται παγκοσμίως. Ιδιαίτερα για τους Ελληνες εφοπλιστές, προσφάτως η κινεζική πλευρά δημιούργησε ένα Ταμείο, ύψους 8-10 δισ. δολαρίων, για τη χρηματοδότηση ναυπήγησης ελληνόκτητων πλοίων, που θεωρείται μια πολύ σημαντική εξέλιξη η οποία διευκολύνει τις κινήσεις των Ελλήνων. Ηδη στον χώρο της ναυτιλίας έχουν μπει δυναμικά οι κινεζικές τράπεζες: China Development Bank (CDB), Export Import Bank of China (EXIM), Bank of China (BoC), Industrial and Commercial Bank of China (ICBC), Communication Bank of China (CCB), Agricultural Bank of China (ABC) και Construction Bank of China (CBC). «Σύμφωνα με τους οικονομικούς και ναυτιλιακούς αναλυτές, οι Κινέζοι μπορεί να αλλάξουν, όχι μόνο τα δεδομένα στη χρηματοδότηση των ναυτιλιακών εταιρειών, αλλά και στην παγκόσμια οικονομία με τη φιλοσοφία του win-win, κέρδη δηλαδή και για τους δύο» αναφέρεται στην έρευνα της Petrofin S.A.

No comments:

Post a Comment