Thursday, October 13, 2011


Οικονομία | 10.08.2010

Ποιότητα και τεχνογνωσία το μυστικό μακροπρόθεσμου κέρδους και ανάπτυξης

 

Η γερμανική βιομηχανία δέχεται τα τελευταία 30 χρόνια πιέσεις από τον σκληρό ανταγωνισμό των αναδυόμενων οικονομιών της Ασίας και της Λατινικής Αμερικής. Το μυστικό της αντιμετώπισής του: ποιότητα και τεχνογνωσία

 
Πολλές όμως εταιρείες του κλάδου βιομηχανικού εξοπλισμού, όπως π.χ. η μικρομεσαία εταιρεία Bümi από το Γκέβελσμπεργκ, αντιμετωπίζουν τη μεταφορά της παραγωγής στο εξωτερικό με σκεπτικισμό, υποστηρίζοντας ότι η μεταφορά της παραγωγής σε χώρες με φθηνά μεροκάματα εξυπηρετεί μόνον τη δίψα του άμεσου κέρδους και όχι το σταθερό και μακροπρόθεσμο κέρδος.
Η εταιρεία Bümi είναι μία οικογενειακή και μικρομεσαία εταιρεία κατασκευής παντός είδους μηχανημάτων και εργαλείων βιομηχανικού εξοπλισμού. Ιδρύθηκε το 1927 και κατασκευάζει φρέζες, τόρνους, δράπανα, χυτοπρέσες, ρεκτιφιέ, και γενικά μηχανήματα και εργαλεία βιομηχανικού εξοπλισμού.

Η εταιρεία συγκαταλέγεται στα λεγόμενα «κρυφά ταλέντα» της γερμανικής βιομηχανίας. Που σημαίνει ότι ανήκει μεν στους μικρομεσαίους, αλλά διαθέτει όλα τα εχέγγυα των γερμανικών προδιαγραφών: υψηλή παραγωγικότητα, υψηλά στάνταρ ποιότητας, κέρδη και συνεχή επέκταση. Γι’ αυτό και προμηθεύει τις μεγαλύτερες εταιρείες του κόσμου: την Thyssen-Krupp, την Siemens, την  Komatsu (δεύτερη στον κόσμο κατασκευάστρια βιομηχανικού εξοπλισμού) και την Bombardier Transportations.

Οι επιχειρήσεις πρέπει να ποντάρουν στην τεχνογνωσία και την ποιότητα

Ο Φρανκ Μίταγκ, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, δηλώνει ότι το άλφα και το ωμέγα για την υψηλή ανταγωνιστικότητα των γερμανικών προϊόντων είναι να διατηρήσουν οι γερμανικές εταιρείες την υπεροχή τους στην ποιότητα και στην τεχνογνωσία: «Κατ’ αρχήν θέλουμε να επισημάνουμε ότι η Γερμανία πρέπει να μείνει χώρα παραγωγής. Παραγωγή βιομηχανικού εξοπλισμού στη χώρα μας σημαίνει αυτόματα διεύρυνση των υπηρεσιών και του σέρβις. Δηλαδή αύξηση θέσεων εργασίας και μακροπρόθεσμα βελτίωση του συνολικού βιοτικού επιπέδου. Σε μια χώρα σαν την Γερμανία, όπου οι εξειδικευμένοι εργάτες και η τεχνογνωσία πληρώνονται αδρά, πρέπει οι επιχειρηματίες να επενδύουν και να ποντάρουν στην ποιότητα και στην τεχνογνωσία. Ποιότητα σημαίνει για τον κλάδο μας ακρίβεια κατασκευής, νέες τεχνολογίες, εφευρέσεις, συνέπεια και μακροπρόθεσμος προγραμματισμός. Το καθαρό κέρδος εδώ και τώρα, δεν συνιστά σε καμία περίπτωση μακροπρόθεσμη επιτυχία.»

Η φιλοσοφία της εταιρείας Bümi δεν είναι άγνωστη στους Γερμανούς μικρομεσαίους επιχειρηματίες. Ας σημειωθεί ότι οι περισσότεροι από τον κλάδο του βιομηχανικού εξοπλισμού έχουν έδρα παραγωγής και διακίνησης τη Γερμανία. Το γεγονός ότι οι Κινέζοι επιδεικνύουν τόση πρόοδο π.χ. στην παραγωγή αυτοκινήτων έχει μεν σχέση με την κινεζική παραγωγικότητα και τους χαμηλούς μισθούς, αλλά κυρίως έχει σχέση με τη γερμανική τεχνογνωσία. Διότι οι περισσότερες γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν μεταφέρει μέρος της παραγωγής τους στην Κίνα.

Το μοντέλο του ’90 για βραχυπρόθεσμα κέρδη και αποδόσεις δεν είναι πια πρότυπο

Εάν κατορθώσουν οι αναδυόμενες οικονομίες να παράγουν μελλοντικά με χαμηλά μεροκάματα και δική τους τεχνογνωσία, τότε δυσκολεύουν τα πράγματα για τις βιομηχανικές χώρες και για τη Γερμανία.
Γι’ αυτό οι μικρομεσαίοι και μάλιστα ο κλάδος του βιομηχανικού εξοπλισμού επιμένουν να παράγουν με γερμανική τεχνογνωσία στη Γερμανία.
Ο Φρανκ Μίταγκ από την μικρομεσαία Bümi υποστηρίζει ότι συνήθως τα πρώτα χρόνια όλες οι εταιρείες που μεταφέρουν την παραγωγή τους στο εξωτερικό έχουν μεγάλα κέρδη, αλλά μακροπρόθεσμα η μεταφορά δεν συμφέρει, διότι: «Συνήθως προβάλλεται το χαμηλό  κόστος παραγωγής, αλλά ουδείς συνυπολογίζει στο κόστος αυτό, το κόστος για τον έλεγχο της ποιότητας, για τη χαμηλή ποιότητα, για τις επιστροφές, τη διακίνηση, αλλά και τη φθορά του ίματζ της εταιρείας στις διεθνείς αγορές. Εάν συνυπολογιστούν όλα αυτά, τότε όλοι διαπιστώνουν ότι το κέρδος δεν είναι τόσο υψηλό, όσο φαινόταν στην αρχή.»

Το σημαντικότερο είναι όμως για τις μικρομεσαίες εταιρείες βιομηχανικού εξοπλισμού η τεχνογνωσία. Η διάχυση ή μεταφορά τεχνογνωσίας στο εξωτερικό πλήττει καίρια την ανταγωνιστικότητα των γερμανικών εταιρειών και συνολικά την ανταγωνιστικότητα της Γερμανίας.
Έτσι το μοντέλο του ’90 για βραχυπρόθεσμα κέρδη και αποδόσεις στα χρηματιστήρια δεν αποτελεί πια πρότυπο για τις περισσότερες εταιρείας στον κλάδο του βιομηχανικού εξοπλισμού.

Klaus-Peter Weinert / Βιβή Παπαναγιώτου

Υπεύθ. σύνταξης: Κώστας Συμεωνίδης
 
 
dw

No comments:

Post a Comment