Saturday, April 9, 2011

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ


"Νενίκηκά σε, Σολομών!"

 
Hagia Sophia Museum.jpg

Hagia Sophia, Constantinople, Turkey. Cathedral with domed basilica built under direction of Justinian I  AD 530-537: Architects Anthemius of Tralles and Isidore of Miletus. Over the centuries has served as  Mosque as well as a Church.   Photograph from outside.

16 χρόνια διήρκεσε η συντήρηση και αναστήλωση της Αγίας Σοφίας με τη βοήθεια της UNESCO και της ΕΕ. Οι εργασίες ολοκληρώθηκαν το 2010, οπότε η ΚΠολη ήταν Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης. Ένας γερμανικός απολογισμός.

 
Είναι καλό οι απολογισμοί να γίνονται όταν περάσει η τύρβη των γεγονότων και κατακαθίσει κάπως η σκόνη των επίσημων τελετών. Πριν από λίγες μέρες η μεγάλη ελβετική εφημερίδα Neue Zürcher Zeitung αποφάσισε να κάνει έναν απολογισμό της Κωνσταντινούπολης ως ευρωπαϊκής πολιτιστικής πρωτεύουσας το 2010 επί τη βάσει του πιο εμβληματικού μνημείου της πόλης, της Αγίας Σοφίας. Και ο Ελβετός δημοσιογράφος αναφωνεί ως νέος Ιουστινιανός «Νενίκηκά σε, Σολομών!» Ο ενθουσιασμός οφείλεται στο ότι περί τα τέλη του περασμένου χρόνου ολοκληρώθηκαν οι αναστηλωτικές εργασίες που είχαν αρχίσει πριν από 16 χρόνια με πρωτοβουλία της Unesco και απομακρύνθηκαν επιτέλους οι σκαλωσιές. Κάπως έτσι έγινε και με την Ακρόπολη όπου πέρυσι ολοκληρώθηκε η συντήρηση και αναστήλωση δεκαετιών.
 
Καταστροφές και επιτεύγματα
 
A view of an angel mosaic uncovered at the Hagia Sophia Museum in Istanbul, Turkey, 25 July 2009. Experts have uncovered one of the six angel mosaics at the Hagia Sophia Museum after it had been hidden for 160 years behind plaster and a metal mask. The mosaic, which measures 1,5 meters by 1 meter, was last seen by Swiss architect Gaspare Fossati, who headed restoration efforts at the museum between 1847 and 1849, and Ottoman Sultan Abdulmecid. Experts were surprised to see that the mosaic, believed to date from the 14th century, was so well preserved. EPA/TOLGA BOZOGLU +++(c) dpa - Report+++Ο άγγελος της Αγίας ΣοφίαςΜοιραίοι ναοί μέσα σε μια νέα λάμψη. Και τι δεν υπέμειναν στο πέρασμα των αιώνων. Ο Παρθενώνας υπέστη πρωτοφανείς καταστροφές, για παράδειγμα τον 6ο αιώνα, όταν οι Χριστιανοί τον μετέτρεψαν σε εκκλησία. Και στην Αγία Σοφία κρύφτηκαν κάτω από το σοβά επί αιώνες υπέροχα ψηφιδωτά, όταν οι Οθωμανοί μετέτρεψαν το 1453 την εκκλησία σε τζαμί. Ας είναι. Ο ελβετικός απολογισμός για την αναστήλωση της Αγίας Σοφίας είναι επαινετικός. Εξαίρει κυρίως δύο επιτεύγματα, τον καθαρισμό και την αποκάλυψη ενός ψηφιδωτού εξαπτέρυγου αγγέλου και την αποκατάσταση της παμπάλαιας μαρμάρινης κολυμβήθρας που ήταν τμήμα του αρχικού βαπτιστηρίου της Αγίας Σοφίας. Μάλιστα ο θαυμάσιος άγγελος είχε θεαθεί όλους αυτούς τους αιώνες μόνο μια φορά. Ήταν πριν από 160 χρόνια, όταν κατ’ εντολή του σουλτάνου είχαν αναλάβει τη συντήρηση της Αγίας Σοφίας δυο αδέρφια, οι Ιταλοί αρχιτέκτονες Gaspare και Giuseppe Fossati, αλλά ο σουλτάνος προτίμησε να παραμείνει ο χριστιανικός άγγελος καλυμμένος με σοβά, το επέβαλλε η λατρεία του Ισλάμ.
 
Μνημείο συνύπαρξης
 
Besucher bestaunen den Innenraum der 'Hagia Sophia' in Istanbul, Tuerkei, am 28. Sept. 2004. Die EU-Kommission wird am Mittwoch, 6. Okt. 2004, ihre Empfehlung darueber abgeben, ob Beitrittsverhandlungen mit der Tuerkei aufgenommen werden sollen. (AP Photo/Murad Sezer)Ένα μοναδικό μουσείοΌταν ο Κεμάλ Ατατούρκ αποφάσισε το 1934 τη μετατροπή του τζαμιού σε μουσείο άνοιξε ο δρόμος όχι μόνο για την απλή συντήρηση του μνημείου, αλλά και για την αποκατάσταση των χριστιανικών καλλιτεχνημάτων. Να θυμηθούμε ότι οι αιώνες επιδαψίλευσαν στην Αγία Σοφία και ισλαμικά καλλιτεχνήματα, για παράδειγμα τον 19οαιώνα, την εποχή των αδελφών Fossati, τις τέσσερις εκείνες ξύλινες ασπίδες με αραβικά καλλιγραφήματα που κοσμούν το κεντρικό κλίτος. Και τώρα η Αγία Σοφία μέσα σε μια νέα λάμψη, μοναδικό μουσείο ενός χώρου ιερού που φιλοξένησε στην πολυκύμαντη ιστορία του τη λατρεία δύο μεγάλων μονοθεϊστικών θρησκειών, μνημείο αναμφίβολα του ανθρώπινου πολιτισμού, μνημείο καλύτερα συνύπαρξης παρά αντιπαράθεσης.
 
Σπύρος Μοσκόβου
Υπεύθυνος Σύνταξης: Στέφανος Γεωργακόπουλος
 
 
dw

No comments:

Post a Comment