ΣΤΗ ΜΠΙΕΝΑΛΕ ΜΕ ΤΗΝ ΔΑΝΑΗ ΣΤΡΑΤΟΥ
Το «βρώμικο μυστικό» που αποκάλυψε ο Βαρουφάκης στη Μόσχα
Για μία ακόμη φορά, ο Γιάνης Βαρουφάκης χρησιμοποίησε ένα διεθνές γεγονός, αυτή τη φορά καλλιτεχνικό, για να ασκήσει κριτική στο ευρωπαϊκό οικοδόμημα και το κοινό νόμισμα της Ευρωζώνης.
Ο πρώην υπουργός Οικονομικών μίλησε στην Μπιενάλε της Μόσχας, όπου είχε παρουσία η σύζυγός του Δανάη Στράτου και ως συνήθως, κατέκτησε το ακροατήριο με τις αναφορές του τόσο στην οικονομία όσο και στην Τέχνη.
«Θα σας πω ένα βρώμικο μυστικό ... αυτές οι καμάρες και οι γέφυρες που βλέπετε δεν υπάρχουν», είπε ο κ.Βαρουφάκης. Κατά τον ίδιο, στάθηκε αδύνατο οι εκπρόσωποι της ΕΕ να καταλήξουν ποιοι θησαυροί της ηπείρου, από τον ελληνικό Παρθενώνα ως τον Καθεδρικό της Κολωνίας, θα απεικονίζονται στα χαρτονομίσματα. «Ετσι, ανέθεσαν σε μερικούς καλλιτέχνες τρίτης κατηγορίας να φτιάξουν μία δουλειά τέταρτης κατηγορίας. θα χρειαζόταν απλά να κοιτάξουμε το χαρτονόμισμα για να καταλάβουμε ότι θα αποτύγχανε».
«Θέλετε να ρίξετε μία ματιά σε αυτό που είναι λάθος με το Ευρώ; Ε, πάρτε ένα χαρτονόμισμα και κοιτάξτε το. Τι βλέπετε; Ενα πολύ βαρετό σχέδιο», σημείωσε σε άλλο σημείο της ομιλίας του.
Ο Ελληνας πρώην υπουργός σημείωσε ότι όπως παρατηρούμε την Τέχνη και υπό το πρίσμα των κοινωνικοοικονομικών συνθηκών, αντίστοιχα στην οικονομία αν την «διαβάζουμε» ως μία ανεξάρτητη σειρά από γεγονότα, που δεν επηρεάζονται από τον πολιτισμό, κάνουμε θανάσιμο λάθος.
Αναφέρθηκε επίσης στην αποτυχημένη κοινωνική αρχιτεκτονική της Ευρώπης, όπου η μουδιασμένη ομογενοποίηση με βάση μία ανεξέλεγκτη αγορά διαβρώνει αντί να ενισχύει την δημόσια σφαίρα. Χρησιμοποίησε μάλιστα και πάλι μία κινηματογραφική αναφορά, την «Διπλή Ζωή της Βερόνικα» του Κριστόφ Κισλόφσκι. Οπως σημείωσε, στη σημερινή ζωή, αντί να συναντηθούν, οι δύο Βερόνικες θα ρίχνονταν η μία ενάντια στην άλλη ανταγωνιζόμενες για τους ίδιους συρρικνούμενους πόρους.
Τελικά, η ελπίδα ήρθε με τις ερωτήσεις του κοινού, όταν κάποιος ρώτησε τον Ελληνα πολιτικό εάν η τεχνολογία θα ενδυναμώσει ξανά την κοινωνική σφαίρα. «Η τεχνολογία στο σώμα της κοινωνίας είναι το αντίστοιχο των μεταλλάξεων στη Βιολογία ... Είμαστε σε ένα σταυροδρόμι. Μπορεί να καταλήξουμε σαν το Σταρ Τρεκ, την ουτοπική κοινωνία όπου κανείς δεν χρειάζεται να δουλεύει, απλώς κάθονται και μιλούν για προβλήματα και, όταν θες κάτι να πιεις, πας στην τρύπα στον τοίχο και να! είναι εκεί. Η, μπορεί να καταλήξουμε σαν το Matrix, έναν κόσμο στον οποίο είμαστε σκλαβωμένοι από τις μηχανές που δημιουργήσαμε. Εξαρτάται από την δύναμη της κοινωνικής μας σφαίρας».
Ο κ.Βαρουφάκης δεν παρέλειψε εξάλλου, στην αρχή της δικής του τοποθέτησης την περασμένη Πέμπτη, να δικαιολογήσει την συγκρουσιακή στάση του απέναντι στους δανειστές, με μία αναφορά σε ένα από τα κλασικά έργα του κινηματογράφου, τον «Τρίτο Ανθρωπο» του Ορσον Γουέλς. Συγκεκριμένα, χρησιμοποίησε την ιστορική του «ατάκα» υπέρ των πολέμων: «Στην Ιταλία, επί τριάντα χρόνια υπό την κυριαρχία των Βοργία, είχαν πόλεμο, τρόμο, δολοφονίες και αιματοχυσία, αλλά παρήγαγαν τον Μιχαήλ Αγγελο, τον Λεονάρντο Ντα Βίντσι και την Αναγέννηση. Στην Ελβετία, είχαν αδελφική αγάπη, είχαν 500 χρόνια Δημοκρατίας και ειρήνης - και τι προέκυψε; Το ρολόι με τον κούκο».
Πηγή: Artforum
No comments:
Post a Comment